Najważniejsze zasady zdrowiego odżywiania w czasie ciąży … i nie tylko.

  1. Nie zapominając o osobistych upodobaniach, staraj się stopniowo przestawiać odżywianie w zdrowym kierunku Aby poczuć różnicę, konieczne jest konsekwentne utrzymanie nowych przyzwyczajeń przez pewien czas. Najlepiej zacząć od ciepłych śniadań.
  2. Na śniadanie doskonale nadają się ciepłe dania z płatków, kaszy jaglanej, zupy, potrawy z warzyw, ze zboża z dodatkiem warzyw, jajek czy orzechów, warzyw z dodatkiem strączkowych oraz śrutowanego zboża z kompotem. Doświadczenie uczy, że jedzenie ciepłych śniadań przez cztery czy pięć dni w tygodniu już po kilku tygodniach przynosi wyraźnie odczuwalną poprawę samopoczucia i witalności.
  3. Potrawy gotowane są znacznie strawniejsze niż posiłki z chleba. Chleb, który poleżał przez kilka dni, jest strawniejszy niż świeży. Chleb nie jest polecany szczególnie osobom cierpiącym na zaparcia, wzdęcia, ani osobom walczącym z nadwagą.
  4. Posiłki spożywane w czasie ciąży powinny być przede wszystkim ciepłe, świeże, gotowane
    i jedzone regularnie.
    Jedz więc częściej, ale w mniejszych ilościach.
  5. Nie przejadaj się, w ciąży zachowaj zasadę jedzenia dla dwojga, a nie za dwoje.
  6. Jedz powoli i dokładnie żuj.
  7. Zadbaj o dobrą atmosferę w czasie przygotowywania posiłku, jak i jego spożywania. Jedz w dobrym towarzystwie i przyjaznej atmosferze. Jedzenie powinno być przyjemnością.
  8. Przygotowuj posiłki ze świeżych i różnorodnych produktów o wysokiej wartości odżywczej. Ogranicz spożycie produktów zawierających cukier, mleko w proszku, produktów z białej mąki, białego makaronu i białego ryżu, zmniejsz w swojej diecie udział przetworzonych produktów mlecznych, takich jak żółty ser, słodzone jogurty, czy serki homogenizowane, majonez, ser pleśniowy i topiony. Jeśli lubisz nabiał spożywaj maślankę, naturalny biały ser, masło, śmietanę i sery owcze.
  9. Staraj się jeść zdrową żywność i dużo świeżych warzyw, owoców oraz produktów białkowych – w ten sposób ustrzeżesz się przed nadmiernym wzrostem masy ciała.
  10. Spożywaj ekologiczne jajka i produkty pełnoziarniste.
  11. Zwróć uwagę na korzystne łączenie różnych produktów w jednym posiłku. (Np. żelazo jest lepiej przyswajane w obecności witaminy C – mięso + surówka)
  12. W czasie ciąży dieta powinna się składać w około 40 % z produktów zbożowych, w 25% z warzyw, w 30% z białek oraz 5 % ze świeżych i suszonych owoców.
  13. Nie pij w trakcie jedzenia. Napij się przed posiłkiem lub minimum godzinę po posiłku.
  14. Unikaj spożywania produktów ciężkostrawnych – tłustego mięsa, wędlin, potraw smażonych, czekolady, ciastek z kremem.
  15. Unikaj nadmiernych ilości soli i cukru. Cukier jest doskonałą pożywką dla bakterii.
  16. Jeżeli masz ochotę na słodycze, spróbuj zaspokoić swoje pragnienie czymś bardziej odżywczym, np. rodzynki, orzechy, migdały, świeże warzywa i owoce.
  17. Zrezygnuj zupełnie z kawy i czarnej herbaty (nadmierne spożycie kawy zwiększa ryzyko poronienia, porodu przedwczesnego, niskiej masy urodzeniowej). Kofeina szybko przenika barierę krew-łożysko oraz przenika do pokarmu. Nadmiernie pobudza organizm matki i dziecka, wypłukuje magnez, może prowadzić do zaburzeń rytmu serca. Kofeina występuje także w napojach typu „cola”.
  18. Unikaj napojów alkoholowych wpływających na powstawanie wad rozwojowych, zwiększających ryzyko poronienia czy urodzenia dziecka o małej masie urodzeniowej.
  19. Należy zrezygnować z musujących napojów sodowych oraz soków z kartonu. Zamiast tego można pić wodę, świeżo sporządzone soki owocowe i warzywne oraz zioła, które oczyszczają i wzmacniają organizm.
  20. Unikaj powszechnie stosowanych olejów rafinowanych, margaryn, masła z dodatkiem olejów roślinnych oraz wszelkich przekąsek sporządzanych z utwardzonych olejów. Zastąp je różnorodnymi olejami tłoczonymi na zimno, np. olej lniany, ryżowy, sezamowy, migdałowy, z pestek dyni, oliwa z oliwek, itp.
  21. Unikaj produktów konserwowanych i mrożonych oraz zawierających substancje dodatkowe (np. barwniki, aromaty, konserwanty), jak np. słodkie napoje gazowane, koncentraty zup, różnego rodzaju konserwy.
  22. Przy problemach z zaparciami i hemoroidami spożywaj otręby, które mają nadzwyczajne właściwości pochłaniania wilgoci, a przyjmowane z dużą ilością płynów pęcznieją i tworzą miękką masę, która łatwo przechodzi przez jelita.
  23. Pij ciepłą wodę, co najmniej 6 – 8 kubków między posiłkami – zaparcia często spowodowane są niedostateczną ilością wypijanych płynów. Godna polecenia jest ciepła woda na czczo z miodem i cytryną
  24. Spożywaj świeżą zieleninę w lecie, gotowane i duszone warzywa w zimie.
  25. Przy problemach ze zgagą wyeliminuj ze swojej diety używki oraz pikantne, tłuste, smażone czy gorące potrawy i produkty o zdecydowanych smakach, które podrażniają śluzówkę żołądka
  26. Zadbaj, by dieta bogata była w witaminę B6 (drożdże, jogurt naturalny, pyłek pszczeli, spirulina, zarodki pszenne, żółtka jaj, kapusta)
  27. Nie stosuj diet odchudzających.
  28. Unikaj środków uspokajających, aspiryny, alkoholu i papierosów.

ZALECANE SUPLEMENTY:

tran

– olej z wiesiołka

– witamina E naturalna

– olej lniany i siemię lniane

– drożdże piwne

– pyłek pszczeli.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Artykuły. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.